Już w poniedziałek (17 czerwca) rusza w Paryżu na lotnisku Le Bourget 53. Międzynarodowy Salon Lotniczy. To największa tego typu impreza na świecie, która potrwa do 23 czerwca. Dlatego nie może na niej zabraknąć także redakcji Rynku Lotniczego.
W specjalnym
wątku Paris Air Show codziennie będziemy informować naszych czytelników o nowościach prosto z Paryża. Informacje prosto z Paryża będziemy podawać też na profilu Twitter
Rynku Lotniczego (@RynekLotniczy) oraz redaktorów:
Piotra Bożyka (@PiotrBozyk),
Tomasza Śniedziewskiego (@TSniedziewski) oraz
Emilii Derewienko (@EmDerewienko) i
Łukasza Malinowskiego (@Lukasz_Malin). Informacje będą dostępne także na
naszym profilu Facebook. Naszym głównym partnerem są
Polskie Linie Lotnicze LOT. Przetestujemy też nowy sprzęt od
firmy Sony Polska.
Air Show w liczbach
Paryski salon lotniczy odbywa się już od 110 lat. Na najbliższej imprezie zbiorą się najważniejsi gracze branży. Pierwsze cztery dni pokazów zarezerwowane są wyłącznie dla przedstawicieli mediów oraz przemysłu lotniczego. Natomiast kolejne dni będą dostępne już dla wszystkich zwiedzających. W 2017 r. na Salonie zaprezentowało się 2381 wystawców z 48 krajów. Część branżową wystawy odwiedziło 142 tys. osób i 290 oficjalnych delegacji ze stu krajów. W dni otwarte w imprezie uczestniczyło 180 tys. widzów. Na cały Salon akredytowanych było 3450 dziennikarzy z 67 krajów. Na wystawie statycznej znajdowało się 140 samolotów, a 45 z nich zaprezentowano w locie. Salon lotniczy jest organizowany przez Salon de l'International Aeronautique et de l'Espace (SIAE), spółkę zależną od GIFAS (Francuskiego Związku Firm Przemysłu Lotniczego). Po raz pierwszy w swojej historii International Paris Air Show na Le Bourget będzie gościć ponad 2460 wystawców.
Najwięksi gracze: Airbus i Boeing
Jak zawsze największe zainteresowanie wzbudzać będą dwaj najwięksi gracze branży - Airbus i Boeing. Dla każdego z nich będzie on w tym roku zupełnie inny. Boeing będzie walczył o swoją pozycję i nadszarpniętą reputację, natomiast Airbus na pewno na tym skorzysta pokazując całą gamę swoich produktów wąsko i szerokokadłubowych. Na pokazach nie zabraknie również komercyjnych producentów jak Bombardier, Embraer, ATR czy Mitsubishi Regional Jet.
Airbus
Na targach Paris Air Show 2019 Airbus zaprezentuje szeroki wachlarz innowacyjnych modeli samolotów komercyjnych i wojskowych, systemów kosmicznych oraz nowych techologii. Airbus pokaże na tegorocznym Paris Air Show aż cztery pasażerskie samoloty szerokokadłubowe. Na wystawie statycznej zaprezentowany zostanie samolot A350-1000 XWB w barwach linii Qatar Airways, A220-300 airBaltic oraz A321 La Compagnie. Przez cały tydzień dwa samoloty testowe: A350-1000 i A330-900neo oraz A380 HiFly będą brały udział w pokazach dynamicznych. Międzynarodowa sieć badawczo-technologiczna Airbus Innovations zaprezentuje na targach Paris Air Show wybrane możliwości technologiczne i eksperymentalne koncepcje. Producent planuje ogłosić w Paryżu
projekt nazwany roboczo A321XLR.Kończąca targi konferencja prasowa Airbusa odbędzie się 19 czerwca w pawilonie Airbusa.
Ważnym elementem wystawy będzie prezentacja szerokiej oferty Airbus Defence and Space, w tym samolotów wojskowych i do zadań specjalnych, bezzałogowych systemów powietrznych, satelitów i systemów startowych. Na ekspozycji statycznej i w powietrzu zaprezentowany zostanie samolot transportowy A400M, a także makiety bezzałogowców Tanan i Harfang. W strefie wystawienniczej pokazana zostanie nowa europejska rakieta nośna Ariane 6, jak również satelity telekomunikacyjne. Pokazany zostanie także system satelitarnej obserwacji Ziemi wysokiej rozdzielczości AstroBus-S z satelitą PeruSAT-1.
Na targach zaprezentowana zostanie odświeżona oferta produktów Airbus Helicopters: H160, H145M, które zostaną pokazane na wystawie statycznej, oraz model H175, który obejrzeć będzie można w pawilonie Grupy Airbus. Na wystawie zobaczymy również model H135, który otrzymał certyfikat w październiku 2014 r., oraz H225M Caracal.
Boeing
Dla Boeinga będzie to najsłabszy Air Show w historii. Producent zaprezentuje tylko dwa samoloty, co jest pokłosiem uziemienia B737 MAX oraz wewnętrznych problemów. Model B787-9 Dreamliner w barwach Air Tahiti Nui będzie główną gwiazdą w pokazie dynamicznym podczas Paris Air Show 2019. To jedna z głównych atrakcji przygotowanych przez firmę Boeing podczas tych targów. Samolot B787-9 w barwach tej linii będzie prezentowany w dniach 17-21 czerwca. Wielkim nieobecnym będą na pewno samoloty B737 MAX oraz B777X, który miał być po raz pierwszy zaprezentowany na świecie.
Podczas pokazów będzie można także obejrzeć boeinga B737-800F (wersja cargo). Na miejscu będą także wystawione i zaprezentowane w powietrzu maszyny wojskowe: myśliwiec wielozadaniowy F-15E Strike Eagle, boeing P-8A Poseidon a także debiutująca na pokazach cysterna KC-46. Pojawią się także dwa śmigłowce: AH-64 oraz o CH-47F Chinook. Ekspozycja samolotów wojskowych firmy Boeing będzie prezentowana przez całe targi na wystawie Departamentu Obrony USA.
Embraer
Embraer będzie miał niezwykle silną prezentacje na 53. Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie firma założona w 1969 roku będzie obchodzić swoje 50-lecie istnienia. Brazylijski producent będzie dysponował bardzo dużą powierzchnią wystawienniczą, która obejmuje najnowocześniejsze samoloty oraz specjalny pawilon poświęcony historii Embraera w przemyśle lotniczym. Firma zaprezentuje w pokazach dynamicznych nowego E195-E2, czyli największego członka rodziny samolotów E2; samolot transportowy oraz tankowania w powietrzu KC-390 oraz lekki samolot treningowy A-29 Super Tucano i Praetora 600, najlepszy odrzutowiec biznesowy średniego zasięgu. Embraer pokaże model biznesowego ERJ-135, a także dwa inne samoloty biznesowe: Legacy 650 oraz Phenom 300. Wśród użytkowników tych maszyn jest znany aktor filmowy Jackie Chan, który jest ambasadorem marki Embraer Executive Jets. Jego samolot Legacy 650 prawdopodobnie także zostanie zaprezentowany w Paryżu.
Bombardier, ATR, MRJ i UAC
Bombardier, który mimo powolnego wychodzenia z lotnictwa komercyjnego, zaprezentuje szeroką gamę swoich produktów. W Paryżu zobaczymy samoloty biznesowe: Challenger 605 oraz Global 6000 i 7500, a także maszyny pasażerskie Q400 NextGen i CRJ-1000 NextGen.
Podczas pokazów ogłoszona może zostać transakcja zakupu programu CRJ przez Mitsubishi.
Na pokazach nie zabraknie także rosyjskiej myśli technicznej. United Aircraft Corporation zaprezentuje dwa najnowsze śmigłowce Ansat w wersji medycznej oraz pasażerskiej. Na pokazach zostanie zaprezentowany także latającą amfibię Beriev Be-200.
Po raz kolejny w Paryżu zostanie zaprezentowany Mitsubishi Regional Jet MRJ-90. Japoński producent zapowiada także podpisanie nowych kontraktów oraz przekazanie nowych informacji na temat programu.
ATR wystawi na Paris Air Show 2019 samolot w wersji 72-600. Producent planuje podpisanie kilku kontraktów. Podczas pokazów będziemy także świadkami dostawy ATR-a 72-600 dla Silver Airways, a producent także przedstawi dokładne dane i pomysły w obniżaniu emisji CO2.
W tym roku pojawią się polskie akcenty lotnicze tylko wśród wystawców, dokładnie będzie to sześć firm: BSSTC.pl Sp. z o.o., Dioxid Sp. z o.o., KFB Acoustics Sp. z o.o., Meyer Tool, Satrevolution S.A. oraz Thoni Alutec.